Design Sprints maken Magister steeds beter.

Placeholder

Magister is voortdurend in ontwikkeling. Niet alleen de software wordt steeds beter, ook de interface wordt steeds gebruiksvriendelijker. De wensen, problemen én frustraties van gebruikers staan steeds centraler bij het verbeteren van Magister. Designer Don Crowley is verantwoordelijk voor Magisters User Experience. Hoe groter de uitdaging waar zijn designers voor staan, hoe beter. “Wij zijn gek op problemen.”

In de IT-wereld is de gebruiker de laatste jaren steeds centraler komen te staan. Vroeger waren de keuzes van programmeurs vaak bepalend voor de manier waarop websites, programma’s en apps opgezet werden. De techniek was leidend, de gebruiker had zich maar te schikken. Het resultaat waren oplossingen die op zich prima functioneerden, maar niet altijd even gebruiksvriendelijk waren. De laatste jaren is dat veranderd. Softwaremakers denken niet meer alleen aan alles ‘wat’ je met een tool kunt doen, maar willen er ook voor zorgen dat het ‘hoe’ ook klopt.

Don’t make me think

Verantwoordelijk voor het optimaliseren van Magisters gebruikservaring is Don Crowley. Crowley werd geboren in Ierland en woont inmiddels al meer dan dertig jaar in Nederland. Hij is een doorgewinterde designer die zijn sporen verdiende in het ontwerpen en verbeteren van user experiences (UX) en de user interfaces (UI). “Mensen hebben het superdruk”, legt Crowley uit. “We staan de hele dag in de vijfde versnelling. Als je met een tool als Magister werkt, wil je niet hoeven nadenken over de manier waarop een app werkt. Don’t make me think… De interface moet vanzelf spreken en je moet intuïtief taken kunnen voltooien.”

Aanvankelijk was Crowley een vreemde eend in de bijt bij Iddink Group. “Developers zoeken meteen oplossingen. Ze bouwen het, ze shippen het en kijken er niet meer naar om. Als ontwerper probeer je eerst focus te leggen op de klant en wat zijn behoefte is. Pas daarna ga je naar oplossingen zoeken. Het was best een uitdaging om te laten zien dat die nieuwe mindset nodig was. Maar ja… ik word niet ingehuurd om in een hoekje te zitten. Ik ben gewoon aan het werk gegaan.” Inmiddels is Crowleys aanpak – denken als een designer, denken vanuit de user – volledig in de DNA van Magister doorgevoerd. De recente verandering van de look and feel van Magister is een heel tastbaar resultaat van het werk van Crowley en zijn team. “We hebben een nieuw design system opgezet waardoor alle schermen dezelfde consistente opzet hebben. Magister is nu veel meer van deze tijd.”

Design sprint

Het ontwerpproces dat Crowley en zijn collega’s doorlopen, heet een design sprint. Deze aanpak is geperfectioneerd voor softwareontwikkeling door bedrijven als Google en Facebook. Binnen een vaste periode – een week bijvoorbeeld – doorloopt een multidisciplinair team een aantal vaste stappen om van probleem tot oplossing te komen.

De eerste fase van de design sprint heet de ‘Problem Space’. Tijdens deze fase krijgt het daadwerkelijke probleem gestalte. Aan de hand van gesprekken met gebruikers en door het probleem van alle kanten te bekijken, probeert het team grip te krijgen op de uitdaging. Het eindresultaat van die eerste fase is een Problem Statement, een heldere en duidelijk afgebakende formulering van het probleem waar het team aan gaat werken. “Als mensen een probleem zien, schieten ze vaak in een halve paniekmodus”, zegt Crowley. “Wij zijn juist gek op problemen.”

Luisteren naar gebruikers 

Om te ontdekken wat er anders kan en beter moet, praten Crowley en zijn collega’s graag en veel met gebruikers. Crowley vindt die interviews superbelangrijk. “Hierdoor komen we dichter bij de behoefte van onze gebruikers. Dat helpt ons om betere producten te maken.” Magister kan inmiddels beschikken over een gebruikerspanel van bijna tweehonderd heel uiteenlopende mensen die het leuk vinden om te praten over school, werk en de manier waarop ze Magister gebruiken. “We vragen hooguit een keer per jaar een uurtje van iemands tijd. We houden dat goed bij zodat we niet steeds dezelfde mensen spreken. Gebruikers vinden het prettig dat er naar hun frustraties geluisterd wordt, merk ik. Als deelnemer aan het Magister Klantenpanel zie je hoe wij met jouw probleem omgaan.” 

Als de Problem Definition helder is, breekt de tweede fase van de design sprint aan. Crowley noemt dat de Solution Space. Tijdens die fase gaan Crowley en zijn team op allerlei manieren op zoek naar mogelijke oplossingen. Hiervoor kan hij putten uit een heel arsenaal creatieve technieken. Tijdens design sprints laat hij deelnemers het probleem bijvoorbeeld eerst verkennen, waarna hij ze in één minuut acht oplossingen laat tekenen. “Je hebt bijna geen tijd om na te denken. Negentig procent van wat je maakt is onzin. Toch zit er misschien één briljant ding tussen.”

Fail Fast

Als er een oplossingsrichting is, wil Crowley zo snel mogelijk een eerste ontwerp neerzetten. Om dat ontwerp vervolgens vlot te testen. Dat hoeft niet in een gelikte demo-omgeving te gebeuren. Soms is een eenvoudige tekening al genoeg om te zien of gebruikers begrijpen wat er van ze verwacht wordt en op welke knop ze moeten drukken. Overigens spelen ook in deze fase gebruikers uit het Magister Klantenpanel een centrale rol. “Tijdens deze fase wordt heel duidelijk of de oplossing werkt.” De design sprint wordt afgesloten met een presentatie. Na die presentatie zijn er maar drie uitkomsten mogelijk. Crowley: “Het is een succes en de programmeurs kunnen aan het werk. Of het is een succes en we hebben ontdekt dat sommige dingen nog niet helemaal lekker werken. Of we zaten er ongelofelijk naast. Maar dan is er door de ontwikkelaars in ieder geval nog niets gebouwd en weten we nieuwe dingen. Hoe sneller blijkt dat iets niet werkt, hoe beter. ‘Fail fast’ is mijn motto. Mensen hebben vaak moeite met falen. Maar als je falen kan omarmen om te leren, krijg je uiteindelijke veel betere resultaten.”

Word jij lid van het Magister Gebruikerspanel?

Jouw mening en ervaring vinden wij erg belangrijk.
In het Magister Gebruikerspanel kun je prettig meedenken over nieuwe of verbetering van functionaliteit.
Lees meer over wat je kunt verwachten en meld je aan.

Aanmelden Gebruikerspanel