Flexibel en overzichtelijk zelf lessen maken.

Grafisch Lyceum Rotterdam werkt met de krachtige opdrachtenmodule van Magister.learn

Sinds het schooljaar 2023-2024 zet het Grafisch Lyceum Rotterdam Magister.learn in. Sander Kap, Docent MVI, vertelt graag over zijn ervaring met Magister.learn en de geïntegreerde opdrachtenmodule.

Het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR) bestaat uit een vmbo- en MBO-school. De middelbare school biedt 500 leerlingen, variërend van basis tot theoretisch vmbo, een thuis voor creatieve geesten. De school onderscheidt zich met haar focus op media, vormgeving en ICT (MVI). Op het GLR ontdekken leerlingen de kunst van vormgeven en doen ze allerlei onmisbare digitale vaardigheden op.

Continuïteit van onderwijs borgen

Die focus op MVI uit zich ook in de visie van het Lyceum op hun elektronische leeromgeving (ELO). Kap: “We willen als school zorgen voor een gezonde balans tussen digitaal en boeken. Al ons lesmateriaal staat online. Zo kunnen leerlingen altijd doorwerken, ook als ze bijvoorbeeld ziek zijn. We borgen zo de continuïteit van ons onderwijs.”

De school met creativiteit in het dna, wilde een platform dat visueel aansprekend is, maar ook krachtige tools biedt voor het ontwerpen van lessen. Voorheen was dat Magister.me, nu Magister.learn.

Soepel over van Magister.me naar Magister.learn

De overstap naar Magister.learn verliep gestroomlijnd, met begeleiding van experts vanuit Magister. Kap: “De lijnen waren kort en we hadden veel online contact. Bovendien is Magister.learn heel intuïtief en makkelijk te doorgronden. Werken met Magister.learn spreekt erg vanzelf. En alle lessen die in de oude omgeving stonden, kon geïmporteerd worden in Magister.learn. Dat bespaarde een hoop extra werk.”

Kap en zijn collega’s leerden het systeem goed kennen door zelf aan de slag te gaan. “Magister.learn heeft een hele goede e-learning met duidelijke video’s en stappenplannen”, vertelt hij. “Hier is supergoed over nagedacht. Hebben collega’s vragen, dan verwijs ik ze naar die e-learning. Meestal is dat genoeg, ik zie ze daarna zelden terug.”

Zelf lessen vormgeven in Magister.learn

Kap is vooral blij met de opdrachtenmodule in Magister.learn: “Ik geef media, ICT en vormgeving (MVI). Voor dit vak bestaat geen lesboek. Ik maak al mijn lessen zelf: met Adobe, filmpjes, PDF-documenten. Heel onze vakgroep van 15 leraren werkt op deze manier. Dan heb je een ELO nodig die je hierbij ondersteunt. Magister.learn heeft een ontzettend krachtige opdrachtenmodule die dat doet.”

Hij geeft een voorbeeld. “Op dit moment heb ik een van mijn klassen de opdracht gegeven een menukaart te maken. De hele opdracht staat in Magister.learn in stappen uitgeschreven. Zo zie ik of een leerling een stap echt heeft afgerond. Heb je bijvoorbeeld drie seconden naar een PDF gekeken of ook echt goed gelezen? Dat zie ik in Magister.learn.”

Ook vindt Kap de rolwisselingsoptie handig: “In Magister.me kon ik niet zien wat leerlingen zagen als ze mijn lessen openden. In Magister.learn heb ik nu de keuze tussen de rollen docent, leerling en gast.”

Duidelijk en overzichtelijk

“Magister.learn is overzichtelijker”, gaat Kap verder. “Leerlingen zien duidelijk waar ze opdrachten moeten inleveren en wanneer de inleverdatum is. Ook kunnen ze discussies starten met andere leerlingen als ze vragen hebben over een opdracht.”

Bovendien kan Kap andere docenten aanhaken bij het nakijken van die opdrachten. In de reguliere ELO van Magister kunnen leraren namelijk alleen feedback geven aan leerlingen die ze in de klas hebben. “Dat is in sommige situaties wat omslachtig en Magister.learn biedt daar een oplossing voor”, legt Kap uit. Een kleine kanttekening: “Wel zie ik in de toekomst graag de tijdlijn van Magister.me terug in Magister.learn.”

Magister.learn zo onder de knie

Wat vinden leerlingen van Magister.learn? “Niet zo veel”, lacht Kap, “wat juist goed is. Magister.learn is fris en ruimtelijk. Bovendien komen leerlingen met ontzettend veel verschillende interfaces in aanmerking. Mijn leerlingen hadden de module dus zo onder de knie. Weinig leerlingen vragen mij waar iets staat.”

Tip: maak afspraken over de inrichting

Voor scholen die de digitale leeromgeving ook overwegen heeft Kap een goede tip: “Je moet er tijd in stoppen om het goed in te richten en onder de knie te krijgen. Besluit bijvoorbeeld schoolbreed op welke manier je de lesstof en opdrachten aanbiedt en of je wel of geen feedback geeft in Magister.learn. Als je hier geen lijn in trekt, is dat verwarrend voor de leerlingen.”

Kap vertelt dat hij in ieder geval zeker de meerwaarde van Magister.learn ziet: “Er kan zo veel in Magister.learn. Het is een krachtige tool met veel nut voor mijn onderwijs.”

Meer informatie

Lees ook de overwegingen en ervaringen van andere scholen met Magister.learn. Hier leest u de mogelijkheden en voordelen voor de school, docenten én leerlingen van Magister.learn.

Ook aan de slag met Magister.learn?

Neem dan contact met ons op.

Ja, ik wil aan de slag met Magister.learn