Elke leerling les op eigen niveau.

Eenvoudig differentiëren in Magister.learn

Het Strabrecht College koos een paar jaar geleden bewust voor onderwijs dat leerlingen meer eigenaarschap biedt. Om dit doel te bereiken, had de school een systeem nodig dat differentiatie ondersteunt. Vanaf het schooljaar 2023-2024 werkt het Strabrecht College daarom met Magister.learn.

Het Strabrecht College is de enige middelbare school in Geldrop. Leerlingen kunnen hier mavo, havo en vwo volgen. Emilie Struble-Eickmans, adjunct-directeur van het Strabrecht College, vertelt over de aanleiding voor de keuze voor Magister.Learn. “Een aantal jaar geleden viel de docenten en schoolleiding op dat leerlingen minder gemotiveerd waren in de les. Wat we altijd deden, werkte gewoon niet meer.”

Kunskapsskolan in Nederland

De schoolleiding stelde docenten daarom de vraag: “Ga eens rondkijken bij bedrijven en andere scholen. Wat zie je daar waar je graag iets mee zou willen in de school? Waar we iets mee kunnen?” Het antwoord was een bekend onderwijsconcept uit Zweden: Kunskapsskolan. “We hebben daar elementen uit gebruikt en hiermee ons eigen onderwijsconcept gecreëerd. Zo sluit het ook beter aan op het Nederlandse schoolsysteem”, legt Struble uit. “Ons concept heeft drie elementen. Leerlingen stellen doelen, nemen eigenaarschap over hun leerproces en maken keuzes in hoe ze hun doelen bereiken.”

Docent wiskunde aan het Strabrecht College, Stefan van Galen vult aan: “Willen leerlingen hun doelen halen, dan moeten ze daar op hun eigen niveau en tempo aan kunnen werken. Sommige leerlingen volgen bijvoorbeeld Engels op havo- en scheikunde op vwo-niveau. Ook heeft iedere leerling een individuele coach die hen begeleidt. Zelf coach ik vijftien leerlingen die ik iedere week één-op-één spreek.”

Magister.learn voldoet aan alle criteria

Struble: “We hebben dus een elektronische leeromgeving nodig die differentiatie faciliteert. Voorheen hadden we drie ELO’s: de portal van het Kunskapsskolan-onderwijs, de ELO van Magister en Magister.me. Verre van ideaal: we wilden naar één systeem in de hele school.”

Van Galen gaat verder. “Dat systeem moest dus modules hebben voor differentiatie op tempo en niveau, maar daarnaast ook voor coaching, planning en het liefst ook nog voor leerlingportfolio’s. Magister.learn voldoet aan al deze criteria.” Struble vult aan: “Er zijn andere systemen met een paar van deze elementen, maar Magister is het enige dat alles onder één dak aanbiedt. Magister.learn past volledig bij deze tijd en onze visie, én is een betrouwbare partij.”

Magister.learn overtreft verwachtingen

Maakt Magister.learn ook de verwachtingen waar? “Ja en op sommige punten overtreft het zelfs mijn verwachtingen”, antwoordt Van Galen. “Bijvoorbeeld op hoe makkelijk ik vakken aanmaak. Of hoe simpel ik bestaande sjablonen van een lesmethode invoeg. En wat ik niet had verwacht is hoe helder ik heel ingewikkelde wiskundige formules in Magister.learn kan typen zonder dat ik een afbeelding hoef toe te voegen.”

Makkelijk lesgeven op het niveau van de leerling

Struble gaat verder: “Wat ook de verwachtingen overtreft, is hoe ontzettend makkelijk een docent leerlingen op hun eigen niveau aanspreekt in Magister.learn. Je plaatst leerlingen heel eenvoudig bij het lesmateriaal op het passende niveau. Of als een docent bijvoorbeeld nog een extra opdracht aan een leerling wil geven, voeg je die leerling makkelijk toe aan de opdracht in Magister.learn.”

Van Galen beaamt dit: “Bij een van mijn vwo-klassen heb ik de leerlingen verdeeld over drie groepen qua niveau. De leerlingen die goed zijn in wiskunde geef ik extra uitdagende opdrachten in Magister.learn. De leerlingen die minder sterk zijn, bied ik extra uitleg of wat meer opdrachten op hetzelfde niveau.” Leerlingen hebben geen moeite om met het systeem te werken, vertelt Struble. “De eenvoud van Magister.learn maakt het systeem intuïtief en overzichtelijk zonder kinderlijk te zijn.”

Tip: neem de tijd

Struble is blij met Magister. “Magister is een fantastisch fijne partij om mee te werken. Onze contactpersonen zijn veel bij ons geweest, dachten mee en waarschuwden ons soms zelfs voor de gevolgen van bepaalde keuzes.” Toch trok het Strabrecht College een jaar uit voor de implementatie van Magister.learn. Struble: “We maakten de overstap van drie systemen naar één met de hele school. Dat moet je niet in twee weken willen doen, dus ben scheutig met je tijd.”

Per vakgroep volgden een paar docenten de e-learning over Magister.learn. Ook dachten ze na over de inrichting van de grote lijnen van Magister.learn. Van Galen: “Toen we Magister.learn begonnen uit te rollen had iedere vakgroep een expert en hadden we een schoolbrede aanpak voor het systeem. Geen enkele docent zal zeggen dat de overstap weinig werk is. Maar iedereen, zelfs de grootste digibeet, gaf aan dat het wel heel fijn is om het zo aan te pakken. De grootste investering is eenmalig en daarna gaan we er nog jaren veel profijt van hebben.”

Meer informatie

Lees ook de overwegingen en ervaringen van andere scholen met Magister.learn. Hier leest u de mogelijkheden en voordelen voor de school, docenten én leerlingen van Magister.learn.

Ook aan de slag met Magister.learn?

Neem dan contact met ons op.

Ja, ik wil aan de slag met Magister.learn