Eenvoud voor leerling, vrijheid voor leraar.

De gebruiksvriendelijke en overzichtelijke omgeving van Magister.learn

Het Almere College is een ontmoetingsplek waar alle leerlingen hun eigenheid mogen tonen. Leerlingen werken er op hun eigen tempo en manier. De school wilde naar één elektronische leeromgeving (ELO) die deze visie van de school en haar leerlingen ondersteunt. Vanuit de behoefte aan een doorlopende leerlijn, vergeleek het Almere College meerdere ELO’s. Magister.learn bleek de weloverwogen keuze.

Het Almere College is een kleine school die aanvoelt als een warm bad. “We kennen alle leerlingen”, vertelt Henriëtte Heersema, afdelingsleider bovenbouw mavo/havo/vwo. “Alle leerlingen krijgen de kans om zich op hun eigen manier te ontwikkelen. Zo stellen we het advies over hun niveau met twee jaar uit, waardoor ze nog een stap extra kunnen maken in de onderbouw.”

Naar één systeem voor de hele school

“We komen van een situatie waarin we meerdere ELO’s gebruikten. Als docent moest je alle systemen kennen en overal toegang toe hebben. Dat was erg onhandig. Bovendien is een doorlopende leerlijn lastiger te borgen in twee systemen. We wilden dus heel graag naar één systeem”, legt Heersema uit. Gerwin van Houwelingen, docent biologie, vult aan: “We hebben in 2022 onderzoek gedaan naar de verschillende ELO’s. Uiteindelijk hebben we toen besloten om voor Magister.learn te kiezen.”

Heersema en Van Houwelingen zijn blij dat Magister.learn de docenten makkelijker in staat stelt om de doorlopende leerlijn te borgen. Verder is de ruime keuze aan lesmethoden één van de doorslaggevende punten. Heersema: “Binnen sommige ELO’s kun je maar voor één uitgeverij kiezen. Als schoolleiding maak je bij de keuze voor die ELO’s ongewild ook een didactische keuze, terwijl die keuze juist bij de docent hoort te liggen.”

De keuze van de docent

Magister.learn biedt docenten een ruimer aanbod aan uitgeverijen. Van Houwelingen: “Als docent heb ik nu dus daadwerkelijk een keuze tussen verschillende lesmethodes. Zo kiezen wij met de sectie nu voor Malmberg Vervolgens kan ik die methode in Magister.learn inladen. Dat scheelt tijd: ik hoef niet alles zelf in te vullen. De leerdoelen staan er bijvoorbeeld gelijk in.”

Hoe Van Houwelingen de lesstof aanbiedt, beslist hij zelf: “Je kan makkelijk met opdrachten en testen schuiven in Magister.learn, zodat ze aansluiten op jouw lessen. Ook kun je een hoop eigen materiaal toevoegen. Zo heb ik bijvoorbeeld een tijd geleden al mijn materiaal gedigitaliseerd. Daar kan ik nu mooi naar verwijzen.” Heersema: “Je kan als docent echt je eigen draai geven aan Magister.learn, net zoals je dat gewend bent tijdens je fysieke lessen.”

Overzicht voor de leerling

Van Houwelingen benoemt ook de gebruiksvriendelijkheid als belangrijk argument voor Magister.learn: “Ik zag leerlingen echt afhaken als onduidelijk was waar ze opdrachten en informatie kunnen vinden. Dat is in Magister.learn meteen duidelijk. De leerling heeft één blad voor zich met duidelijke tegels.”

Leerlingen vinden Magister.learn erg overzichtelijk. “Dat merk ik bijvoorbeeld ook aan sommige kinderen die behoefte hebben aan een prikkelarme omgeving. Zij werden voorheen erg afgeleid door alle kleuren. Magister.learn is zakelijk qua vormgeving. Dat komt hun, en natuurlijk ook alle andere leerlingen, ten goede”, vertelt Van Houwelingen. Heersema herkent dit: “Ik vraag onze leerlingen regelmatig wat ze van Magister.learn vinden. Ze zijn echt wel tevreden.”

Tip: richt summier in

Wel geeft Van Houwelingen aan dat wat de leerling ziet, erg afhankelijk is van hoe de docent Magister.learn inricht. Daarom geeft hij mededocenten meteen een tip: “Richt Magister.learn summier in. Je moet nadenken over hoe je jouw lesstof zo eenvoudig mogelijk aanbiedt in Magister.learn en hoe de leerling dat dan in zijn eigen omgeving voor zich krijgt. Als je het gebruiksvriendelijk inricht, blijft het ook gebruiksvriendelijk voor de leerling. Zo zet ik bijvoorbeeld niet meer dan zes af te vinken taken in een plan.”

Ook benadrukt Heersema dat scholen op tijd moeten starten: “Neem de ruimte om Magister.learn op te bouwen, zodat je op tijd klaar bent voor volgend schooljaar. Wij hebben onszelf eigenlijk te weinig tijd gegeven voor de overgang. Neem dus meer tijd dan de drie maanden die wij ervoor namen. Je zou eigenlijk nu al de knoop door moeten hakken.”

Meer informatie

Lees ook de overwegingen en ervaringen van andere scholen met Magister.learn. Hier leest u de mogelijkheden en voordelen voor de school, docenten én leerlingen van Magister.learn.

Ook aan de slag met Magister.learn?

Neem dan contact met ons op.

Ja, ik wil aan de slag met Magister.learn