Voor leerlingen, ouders en scholen is het spannend en onvergetelijk: het moment waarop leerlingen horen of ze geslaagd zijn voor hun eindexamen. Maar ook voor Magister is het dé dag van het jaar. Negen maanden lang werken de specialisten van Magister aan een probleemloze uitslagdag. Als dat dan weer lukt, kan de vlag uit.
Als de eindexamens erop zitten, begint voor leerlingen het wachten. Wachten op dat ene telefoontje of berichtje van hun docent. Zijn ze geslaagd of niet? Maar nog voordat bij leerlingen het verlossende telefoontje binnenkomt, heft het team van Magister doorgaans al het glas. Want voor hen is dan al bekend dat het weer een geslaagd jaar was.
“Voor ons begint deze ‘uitslagdag’ al vroeg”, zegt Benno Hogeboom. Hij werkt als analist bij Magister. “Om 8.00 uur publiceert het Cito de normering van het examen, de N-term. Op basis hiervan worden alle examenscores omgerekend naar een centraal examencijfer.”
Via Magister gaat deze N-term om 8.00 uur naar alle scholen. “Als er problemen zijn in deze overdracht, moeten we deze razendsnel oplossen. En dus staan al onze techneuten en ontwikkelteams op scherp. De noodscenario’s liggen klaar”, zegt Benno. Ook de supportafdeling en de trainers zijn op die dag volledig beschikbaar om examenvragen te beantwoorden. “Dan is het geweldig als we rond 8.15 uur van de eerste scholen het bericht te krijgen dat alles weer goed verlopen is.”
Negen maanden lang werken Benno en zijn collega’s toe naar deze ochtend. “Rond de zomervakantie ontvangen wij het concept Regeling codetabellen voor het nieuwe jaar. In dit concept staan alle bestaande opleidingen en vakken, aangevuld met wat nieuw is, en wat niet meer toegestaan is. Voor ons, als ontwikkelaars, start dan het proces. We bekijken wat deze aanpassingen betekenen voor onze software.”
Daarbij wordt zeer nauwkeurig te werk gegaan. “We hebben goed contact met DUO en het ministerie, bij onduidelijkheden of mogelijke problemen krijgen we snel een reactie. Pas als alles voor iedereen 100 procent duidelijk is, passen we de software aan. Dat doen we eerst in een testomgeving. We hebben een database met 400 fictieve leerlingen en fictieve resultaten. Daar zien we met één druk op de knop of alles werkt.”
Naast de aanpassingen van DUO en het ministerie, krijgt Magister ook jaarlijks te maken met onderwijspilots en -experimenten. “Het onderwijs blijft zich ontwikkelen”, zegt Benno. “Er wordt voortdurend naar gestreefd om het lesgeven optimaal aan te laten sluiten aan de veranderingen in de maatschappij. De inspectie kan scholen toestemming geven voor een pilot met een nieuw vak of een aanpassing in een profiel. Dit betekent dat het vakkenpakket kan afwijken van de landelijke wet- en regelgeving.”
“Wij hebben daarover nauw contact met DUO, het ministerie en de deelnemende scholen en passen de software hierop aan”, zegt hij. “Zodat ook deze leerlingen de juiste examenuitslag krijgen.”
Samenwerken zit in het DNA van Magister. De ontwikkelaars hebben niet alleen veel contact met DUO, het ministerie en scholen, maar ook met ketenpartners. Eén daarvan is Facet, een digitaal systeem voor het afnemen van toetsen en examens. Benno: “Via Facet ontvangen wij ook het rooster voor de papieren examens, en op de uitslagdagen de N-termen die nodig zijn voor het berekenen van de examencijfers. Met Facet hebben we heel korte lijnen. Leerlingen van het vmbo kunnen tussen april en juli per vak digitaal examen doen, op een moment dat zij eraan toe zijn.”
“We werken nauw samen met Facet”, benadrukt Benno. “Samen ontzorgen we de scholen en lossen we eventuele problemen snel op.”
Eenzelfde hechte samenwerking heeft Magister met Cito, een andere ketenpartner. Voor het uitwisselen van examengegevens tussen de school en Cito wordt het programma Wolf gebruikt. Hiermee verwerken scholen efficiënt de eerste en tweede correctie van de examens. Benno: “Hiervoor is het nodig dat de correctoren en alle leerlingen met hun examenvakken bekend zijn in Wolf. Wij maken de export mogelijk van gegevens voor Wolf en andersom kunnen scholen de scores van Wolf inlezen in Magister. Zo zorgen we ervoor dat de verwerking van uitslagen goed gaat.”
Het hele schooljaar werken Benno en zijn collega’s, samen met deze ketenpartners, toe naar de dag dat leerlingen hun examenuitslag krijgen. “We weten hoe belangrijk deze dag is. Voor scholen, leerlingen en ouders. We zijn er heel trots op dat het proces bij ons al jaren goed verloopt. Daar werkt iedereen keihard voor. Onze ontwikkelaars zijn enorm betrokken en proactief. Daardoor komen we zelden voor verrassingen te staan.”
Ook bij Magister kan de vlag dus uit als de examenuitslagen bekend zijn. “Voor ons is het echt een feestdag. Bij ons kantoor staat dan altijd een frietkar en een ijskar. Samen proosten we op de goede afloop. En als we die middag naar huis gaan, zien we overal vlaggen en rugzakken buiten hangen. Dat geeft een geweldig gevoel. Het is prachtig dat we, met onze ketenpartners, ieder jaar een bijdrage leveren aan deze bijzondere dag.”
Neem contact op met uw Magister accountmanager of maak direct een afspraak.
We komen graag langs om te bekijken wat we voor uw school kunnen betekenen.