Een spannende dag voor leerlingen én voor scholen: de dag waarop duidelijk wordt wie er geslaagd is. Zo’n dag zorgt voor de nodige stress en vragen. Rust en controle zijn dan zeer welkom. Zeker als het op Magister aankomt. De juiste resultaten moeten op het juiste moment bekend zijn. Aline van Weert, trainer en adviseur bij Magister, vertelt hoe je deze dag als school met vertrouwen tegemoet gaat.
“De dag van de examenuitslag is ontzettend stressvol voor scholen. Ze doorlopen de stappen in Magister hiervoor maar één keer per jaar, terwijl de impact groot is als het verkeerd gaat.” Aline heeft in de afgelopen zes jaar al veel verschillende scholen geholpen zich voor te bereiden op deze dag. Haar ervaring? Zelfs de meest complexe vragen, hebben vaak een eenvoudig antwoord: “Controle.”
“In Magister kunnen scholen heel makkelijk controleren of ze alles goed hebben ingesteld voor de dag van de examenuitslag”, vertelt Aline. “We hebben een mooi dashboard waarop ze alle relevante onderwerpen kunnen afvinken.” Maar Aline merkt tijdens haar trainingen ‘Proefexamen’ dat niet iedereen dat lijstje afvinkt. In deze training zetten de cursisten alle stappen die ze ook op de daadwerkelijke ‘uitslagdag’ zetten. “Daarom hamer ik tijdens iedere training op controle. Controleer of je alle stappen hebt gezet die je voorbereiden op deze dag. Zo weet je dat je die dag alles onder controle hebt. Ik probeer scholen ervan te doordringen dat een goede voorbereiding zorgt dat het die dag goed gaat.”
Het komt regelmatig voor dat de leerlingadministratie/examensecretarissen tijdens zo’n training merken dat nog niet alle schakels de juiste kant op staan in Magister. “Dan zien ze bijvoorbeeld dat het vakkenpakket van een leerling niet klopt. Een kleine aanpassing, maar met grote gevolgen. Als je hier op de dag van de uitslag achter komt, kan deze leerling namelijk niet slagen.” Aline haalt nog een ander voorbeeld aan: “Op het vmboworden voor de praktijkvakken Centraal Schriftelijk PraktijkExamens afgenomen. De variant die een school vanuit het ministerie toegewezen krijgt, moet de leerlingadministratie/examensecretaris zelf invullen in Magister. Anders kan Magister de resultaten van deze toets niet goed verwerken.”
Als scholen de stappen eenmaal afgevinkt hebben, merkt Aline dat leerlingadministratie/examensecretarissen het allemaal niet meer zo spannend vinden. “De ochtend van de examenuitslag is het klikken op een paar knoppen in Magister en dan klopt het.” Wel zorgen uitzonderingen soms voor een uitdaging. Aline: “Soms maakt een leerling het examen van enkele vakken op een hoger niveau, doet een leerling gespreid examen of doet een leerling vroegtijdig examen. Dat moet allemaal goed in Magister staan en dat vinden scholen complex. Dus daar ondersteunen we ze vanuit Magister bij.”
Ook tijdens de uitslagdag kunnen dit soort complexe situaties voor onrust zorgen. “Als de examenuitslagvergaderingen zijn geweest, komen de vragen. Deze leerling heeft het examen slecht gemaakt, kan die terugvallen op een ander niveau? Een andere leerling heeft het examen voor het extra vak slecht gemaakt, kan dit vak buiten beschouwing worden gezet? Dat zijn ingewikkelde vragen.” Maar Aline biedt eenvoudig advies: “Ik raad iedereen altijd aan om per leerling deze vragen te behandelen. Je verwerkt dus alle aanpassingen van één leerling en controleert of ze kloppen. Pas daarna ga je door naar de volgende. Dat zorgt voor structuur en maakt de situatie behapbaar.”
Tijdens de trainingen biedt Aline de leerlingadministratie/examensecretarissen van scholen dus rust en zelfvertrouwen. Maar ook los van de trainingen maakt Magister het scholen gemakkelijk: “Zo hebben we een uitgebreid document met veelgestelde vragen op de speciale Examennieuws-pagina, waar scholen alle informatie terug kunnen vinden die van belang is voor deze dag. En bij Magister staat die dag een heel team klaar om eventuele problemen direct op te lossen. We hebben een intern communicatiekanaal. Zo haken we voor een vraag vanuit de scholen meteen alle analisten, programmeurs, servicemedewerkers en trainers aan die nodig zijn. Dankzij deze hechte samenwerking laat een oplossing nooit lang op zich wachten.”
Zelf ondersteunt Aline op uitslagdag ieder jaar op locatie een school. “Het is inspirerend om zo’n dag op een school te zijn. Zo sprongen leerlingen op een van de scholen in de vijver als ze geslaagd waren. Dat was prachtig om te zien. Leraren, leerlingen en ondersteunend personeel leven hier het hele jaar naar toe. Niet gek dus dat de ontlading groot is.” En ook bij Magister staan ze ieder jaar weer stil bij dit speciale moment. “Als alles die dag weer soepel is gelopen en wij ons werk goed hebben gedaan, dan ben ik supertrots. En met mij al mijn collega’s. Daar doen we het voor.”
Neem contact op met uw Magister accountmanager of maak direct een afspraak.
We komen graag langs om te bekijken wat we voor uw school kunnen betekenen.